1920 Velie Model 34 Touring
Den sista av sin sort
Här är en unik bil som nu kommit tillbaka till USA genom Door2Door CarBroker. Det är en bil med en synnerligen extraordinär historia som vecklat ut sig över ett århundrade. Det handlar om en bil, en 1920 Velie Model 34 Touring, som har en osannolik resa genom tiden, från sitt ursprung i Moline, Illinois, USA, till dess återkomst till samma stad efter 104 år i Sverige. Velie Motor Velie Company existerade under åren 1908-1928 och grundades av Willard Velie, vars morfar var traktortillverkaren John Deere. Företaget var baserat i Moline i Illinois och hade tillräckligt med kapital för att starta tillverkning av automobiler. Vad som gör denna bil ännu mer speciell är att den sägs vara den enda kvarvarande bilen av sin modell i världen.
Förste ägare var bankir
Så här såg det ut utanför Uppsala en kylig februarimorgon i år. Men historien om denna 1920 Velie Model 34 Touring börjar på andra sidan Atlanten redan under det glada 1920-talet. Den såldes ursprungligen till en bankir i Östersund, som använde den under några år innan den såldes vidare till en bonde i trakten. Efter att ha kört den i en del år avregistrerade han bilen och använde den som EPA-traktor på sin gård. Med tiden lämnades bilen i bitar och föll i glömska och där kunde bilen gått förlorad och historien om den slutat.
Men som det ofta är med historier om förlorade skatter, hittades bilen av en man som hört talas om den. Hans namn var Per-Axel Burholm. Han köpte den och påbörjade en omfattande renovering, ett projekt som sträckte sig över många år. Efter år av arbete återställdes bilen till sin forna glans i början av åttiotalet.
Den restaurerade bilen hamnade så småningom i ägandet av Henrik Ågren i Uppsala, Sverige. Men ödet skulle ännu en gång gripa in i bilens historia. Henrik beslutade att sälja den och vände sig till Velie Club i USA för att hitta en köpare. En dam svarade på annonsen och förhandlingar inleddes. Tyvärr gick Henrik bort mitt under processen, vilket lämnade affären i limbo. Läs mer om bilens fantastiska historia i Nostalgia nr 9 – 2011. Du hittar reportaget och många andra på vår pressida. https://door2door.se/press/
Men historien slutar inte där heller. En av våra kontakter i USA knöt ihop Door2Door med ägarens familj och köparen i USA för att slutföra försäljningen och exporten till USA efter Henriks bortgång. När bouppteckningen hade slutförts och ägandet överförts till Henriks fru och änka, Ulla Ågren, (till höger framför bilen med dottern Annette Ågren Vikholm) uppstod ännu ett hinder: bilens identifikationsnummer (VIN) saknades, troligen borttappat redan innan eller möjligen under renoveringen. VIN-numret stämplades på nytt på ramen, och en skylt, som tidigare ägarens änka hade kvar, monterades innan Sören Fjellstedt, av Handelskammaren auktoriserad inspektör, kunde intyga att det var korrekt nummer och att det stämde med registreringsbeviset.
Med VIN-problemet löst trodde vi att bilen var redo att skickas tillbaka till sitt ursprung i Moline, Illinois. Men Riksantikvarieämbetet krävde ett exporttillstånd för ett så gammalt föremål som bilen, innan den kunde exporteras. Efter att tillståndet erhållits kunde vi till slut ordna frakten över Atlanten och vidare till Moline med hjälp av Scanlink i Göteborg. Innan dess tog Laholms Biltransport den med täckt transport till terminalen hos Fraktservice för lastning i container. Då hade det gått ungefär två år sedan Henrik Ågren annonserade ut bilen i USA.
Men vad är två år för en bil tillverkad 1920.