1955 Chevrolet 210 Wagon
Klara papper i Kentucky för import till Sverige
Alla affärer är unika. Först och främst ska vi säkerställa att affären är säker för kunden, men även säljaren har oftast krav på hur affären ska gå till. En del amerikanska säljare vill inte lämna ut sina bankkontonummer, andra vill inte ta emot en postväxel och en del vill endast ha kontanter medan andra vill inte ha kontanter med motiveringar som ”du kan ju ha tryckt dem själv”. Och många vill definitivt inte ha betalning med några utländska pengar eller överföringar av ”funny money”. Jag har till och med träffat på en säljare som inte ville gå med på något av de nämnda betalningslösningarna, men försäkrade att han ville göra affären när jag till slut ställde honom mot väggen eftersom han avböjde alla förslag. Då måste man vara lite kreativ och framförallt underlättar det att jobba med en amerikansk bank så vi kan tillgodose säkra betalningslösningar som passar både köpare och säljare. Det blev affär!
Det finns oftast lösningar på allt. Stationsvagnen från 1955 hade en ”open title” det vill säga den tidigare ägaren hade skrivit under ägarbeviset men lämnat köparfältet öppet. I USA är det ganska vanligt i ”wheeling and dealing”- sammanhang eftersom deras system tillåter att man kan sälja en bil i flera led utan registrering. Det kan vi inte göra i Sverige. Nuvarande ägare stod alltså inte som ägare på ägarbeviset (title) och hade inte heller en ”bill of sale” mellan honom och den som stod på dokumentet. Det behövdes inte i Kentucky, enligt den nuvarande säljaren.
Men vi behövde knyta ihop ägarkedjan för att inte riskera att bilen skulle fastna i tullen. Efter samråd kom vi fram till att för att få dokumenten i ordning behövde vi fylla i säljarens information på titlen och få hans underskrift för att knyta honom till det tidigare ledet. Och när det var gjort kunde nuvarande ägare utfärda en bill of sale till kunden i Sverige. Vi ville ha både title och köpeavtalet attesterat av notarius publicus för att förvissa oss om legitimiteten i affären. Om vi jobbar tillsammans med säljaren brukar det mesta lösa sig. När säljaren förstod förutsättningarna ordnade han med att en notarius publicus var på plats för att attestera dokumenten och vi kunde slutföra affären. Bilen är nu på väg till Sverige.