Door2Door CarBroker

Inspektion av en 1955 Chevrolet 210 wagon i Kentucky

1955 Chevrolet 210 Wagon

Klara papper i Kentucky för import till Sverige

Grön 1955 Chevrolet 210 wagon fotad bakifrån
Stationsvagnar är svåra att hitta numera, men här är i alla fall en 1955 Chevrolet 210. Emblemet på bakluckan var inte med på den här bilen den dagen den lämnade fabriken i Oakland.

Alla affärer är unika. Först och främst ska vi säkerställa att affären är säker för kunden, men även säljaren har oftast krav på hur affären ska gå till. En del amerikanska säljare vill inte lämna ut sina bankkontonummer, andra vill inte ta emot en postväxel och en del vill endast ha kontanter medan andra vill inte ha kontanter med motiveringar som ”du kan ju ha tryckt dem själv”. Och många vill definitivt inte ha betalning med några utländska pengar eller överföringar av ”funny money”. Jag har till och med träffat på en säljare som inte ville gå med på något av de nämnda betalningslösningarna, men försäkrade att han ville göra affären när jag till slut ställde honom mot väggen eftersom han avböjde alla förslag. Då måste man vara lite kreativ och framförallt underlättar det att jobba med en amerikansk bank så vi kan tillgodose säkra betalningslösningar som passar både köpare och säljare. Det blev affär!

Kentucky är vackert med böljande kullar
En grön 1955 Chevrolet gör sig bra i Kentuckys gröna landskap.
1955 Chevrolet 210 wagon snett framifrån
Karossen har klarat sig bra genom åren. Lacken är patinerad.

Det finns oftast lösningar på allt. Stationsvagnen från 1955 hade en ”open title” det vill säga den tidigare ägaren hade skrivit under ägarbeviset men lämnat köparfältet öppet. I USA är det ganska vanligt i ”wheeling and dealing”- sammanhang eftersom deras system tillåter att man kan sälja en bil i flera led utan registrering. Det kan vi inte göra i Sverige. Nuvarande ägare stod alltså inte som ägare på ägarbeviset (title) och hade inte heller en ”bill of sale” mellan honom och den som stod på dokumentet. Det behövdes inte i Kentucky, enligt den nuvarande säljaren.

Men vi behövde knyta ihop ägarkedjan för att inte riskera att bilen skulle fastna i tullen. Efter samråd kom vi fram till att för att få dokumenten i ordning behövde vi fylla i säljarens information på titlen och få hans underskrift för att knyta honom till det tidigare ledet. Och när det var gjort kunde nuvarande ägare utfärda en bill of sale till kunden i Sverige. Vi ville ha både title och köpeavtalet attesterat av notarius publicus för att förvissa oss om legitimiteten i affären. Om vi jobbar tillsammans med säljaren brukar det mesta lösa sig. När säljaren förstod förutsättningarna ordnade han med att en notarius publicus var på plats för att attestera dokumenten och vi kunde slutföra affären. Bilen är nu på väg till Sverige.

Säljaren ordnade så att en lokal notarius publicus bekräftade dokumenten
Säljaren Shawn Spears hade ordnat med en lokal notarius publicus som väntade på mig när jag anlände till Prestonsburg, KY för att slutföra affären.
En 1955 Chevrolet från Kalifornien med one-piece-bumper
Detta är en one-piece-bumper, som det ska vara på en 1955 Chevrolet tillverkad i Kalifornien. Serienumret bekräftar att den är byggd i Oakland.
Nu för tiden är handpatinerade bilar populära.
Idag är det svårt att hitta helt orörda originalbilar från femtiotalet med originalpatina. Därför skapar en del patinan med polering efter lackering.
En 1955 Chevrolet wagon med sökarlykta på förarsidan
Sökarljus på förarsidan är ett trevligt option när man är ute och cruisar på kvällen.
Säljaren fyller på glykol innan vi skeppar bilen till Sverige
Vi kollar och glykolen. Drivlinan är en 350 med en 700R4-låda. Fram är det skivbromsar med droppade spindlar.
Inspektören kollar att bilen går rakt på vägen
Det är något visst med stationsvagnar. Bilen kändes pigg och uppförde sig bra på vägen utan vibrationer eller tendenser att dra åt sidan.
1955 Chevrolet 210 wagon klar att skeppas till kunden
Skicket stämde med beskrivningen och var till och med bättre än förväntat så tummen upp för att skeppa Chevan till kunden i Sverige.

Se mer på YouTube!

Bekräftar serienummer motdokumenten för 1955 Chevy 210 wagon
Följ vår YouTube-kanal och se mer om den här 1955 Chevrolet stationsvagnen och andra bilköp i USA.

Dela gärna!